AHİ
EVRAN
AKTÜEL
15
Günümüzde Müslüman toplum-
ların yaşadığı yerlerde ibadet
mekânının genellikle “câmi” keli-
mesiyle ifade edildiği görülmek-
tedir. Halbuki, İslâm öncesi dö-
nemlerde ve İslâm”ın ilk yılların-
da câmi kelimesi, bugünkü anla-
mıyla tedavüldeki bir kelime ol-
madığı gibi Kur’an’da da geçme-
mektedir. Onun yerine Kur’an’da,
Sünnet’te ve daha önceki kutsal
kitaplarda ibadet edilen mekân
“mescit” veya bunun çeşitli diller-
deki karşılığı olan terimler kulla-
nılmıştır.
1
“Mescid” Arapça’da “dik
durmak, eğilmek baş eğmek, alnı
yere koymak” gibi manalara ge-
len “scd” kökünden türeyen ism-i
mekândır.
2
Çoğulu “mesâcid”dir.
“Secde edilen yer”
3
, “mabed-i
müslimîn
ve
ibâdetgâh-ı
mü’minîn”
4
anlamlarına gelmek-
tedir. Zeccâci’nin ifadesine göre
ibâdet edilen her yer mescittir.
5
Mescid Kur’an-ı Kerîm’de tekil
6
,
çoğul
7
ve isim tamlaması
8
ola-
rak yirmi altı yerde geçmekte-
dir. Kur’an-ı Kerîm’den öğrendi-
ğimize göre
9
“mescid” kelimesi
İslâmiyetten evvel değişik dinler-
de de kullanılmıştır.
10
Secde edilen yer anlamına gelen
“mescid”, “câmi”nin de ismidir.
11
Câmi Arapça’da “parçaları bir ara-
ya toplamak, bir şeyin bir kısmı-
nı diğer kısmına katmak, uzlaş-
tırmak, barıştırmak bir işe azmet-
mek ve elbise giymek” manala-
rına gelen “cma” kökünden ismi
fâildir.
12
Çoğulu “cevâmi’” şek-
linde gelir ve “toplayan bir ara-
ya getiren mânasını da ifade
eder.
13
İslam’ın ilk dönemlerin-
de namaz kılmak amacıyla yapıl-
mış minberli, minbersiz, büyük,
küçük bütün mâbetler mescit is-
miyle anılırken, bayram ve cena-
ze namazları gibi belirli ibadetler
için ayrıca inşa edilen veya geçi-
ci ibadet yeri olarak düzenlenen
mekânlara ise Musallâ deniliyor-
du.
14
Yine ilk zamanlarda şehir-
lerde sadece bir mescitte Cuma
namazı kılınıyor ve bu mescit,
şehirdeki diğer mescitlerden el-
Mescidü’l-Câmi şeklinde ayrı bir
isimle anılıyordu. Şehir merkez-
lerindeki bu büyük ana mescitle-
re değişik zaman ve coğrafyala-
ra göre Mescid-i Cuma, Ulu Câmi,
Câmiü’l-Kebir, Büyük Câmi, Orta
Câmi ve Merkez Câmi gibi isimler
verilmiştir.
15
İslâm dininde en önemli ibadet-
lerin başında namaz ibadeti ge-
lir. Namaz günde beş vakit kılın-
ması farz olan bir ibadettir
16
ve
cemaatle kılınan namazın seva-
bı yirmi yedi derece daha faz-
ladır.
17
Böylece İslâm’da namaz
ibadetinin topluca kılınmasının
teşvik edilmesi, cuma
18
ve bay-
ram namazlarının
19
ise cemaat-
le edâ edilmesinin zarûreti câmi
mimarîsinin ortaya çıkmasına se-
bep olmuştur.
20
Yeryüzündeki ilk
mâbedin Mekke’deki Kâbe oldu-
ğunu Kur’ân-ı Kerîm’den öğren-
mekteyiz.
21
İslâm tarihinde ise ilk
mescidin, Ammar bin Yasir ile Hz.
Ebû Bekir’in Mekke’deki evlerin-
de inşâ ettirdikleri mescitler oldu-
ğunu bazı kaynaklar belirtmek-
tedir.
22
Ancak, bu mescitler, Hz.
Peygamber’in hicret esnâsında
dinlendiği Kuba’daki Kuba Mesci-
di
23
, Ranûna Vadisi’nde Cuma na-
Mescid-i Nebevî