20

AHİ

EVRAN

AKTÜEL 

arkaya iki kubbeyle örtülü baş-

ka sahından oluşan harimiyle 

önemli câmilerdir.

55

 

Beyliklerden sonra Anadolu’daki 

Türk câmi mimarîsinin en önem-

li örnekleri erken Osmanlı dö-

neminde(1299-1481) yer al-

maktadır. Bu dönemde, İz-

nik Hacı Özbek(1333), Bursa 

Alâeddin Bey(1335), İznik Ye-

şil(1378-1391) ve Mudurnu Yıldı-

rım(1382) câmileri gibi tek kub-

beli câmiler;  Osmanlı câmi mi-

marisinde yeni bir tarz olarak 

ortaya çıkan, Bursa’da yapılmış 

olan Orhan Bey(1339), Hüda-

vendigar(1366), Yıldırım(1390-

1395),Yeşil(1419-1424) ve Mura-

diye(1424-1426) câmileri ile Edir-

ne Muradiye Câmii(1426-1427) 

zaviyeli veya ters t tipi olarak 

adlandırılan çok fonksiyonlu 

câmiler; Bursa Ulu(1396-1399) ve 

Edirne Eski(1403-1413) câmileri 

gibi aynı büyüklükte çok kub-

beli veya çok üniteli câmiler; Di-

metoka Çelebi Sultan Meh-

med(1420), Edirne Üç Şerefe-

li(1437-1447) ve İstanbul Eski 

Fatih Câmii(1462-1470) gibi 

merkezî kubbeli veya merkezî 

plânlı câmiler inşâ edilmiştir.

56

  

Klasik dönem(1481-1720) Os-

manlı câmileri genellikle bir kül-

liye içerisinde yer alarak, külli-

yenin ana yapısını veya merke-

zini oluşturmuştur. Osmanlı dö-

neminde ilk devirlerden itiba-

ren cami harimlerini tek bir dam 

altında  toplamak arzusu orta-

ya çıkmış ve bunu gerçekleştir-

mek amacıyla tek kubbe ile ör-

tülü, geniş alanların câmi harimi-

ne dâhil edilme imkânları araştı-

rılmış ve kubbe mimarîsindeki bu 

gelişim süreci ile merkezî plân şe-

ması Mimar Sinan’la son noktası-

na ulaşmış, ondan sonra gelenler 

ise bu konuda herhangi bir ye-

nilik getirememişlerdir.

57

  Bu dö-

nemde inşâ edilen, Amasya II. Be-

yazit(1484-1486), Edirne II. Beya-

zit(1484-1488) ve İstanbul II. Be-

yazit(1501-1506) gibi Mimar Si-

nan öncesi külliyeler  içinde yer 

alan câmiler ile Üsküdar Mihri-

mah Sultan(1543-1547), İstanbul 

Şehzade(1544-1548), Silivri Ha-

dım İbrahim Paşa(1551), Tekirdağ 

Rüstem Paşa(1553), İstanbul Sü-

leymaniye(1550-1557), Beşiktaş 

Sinan Paşa(1555), Babaeski Semiz 

Ali Paşa(1551-1565), Edirnekapı 

Mihrimah Sultan(1562-1565), Ka-

dırga Sokullu(1571-1572), Edir-

ne Selimiye(1569-1575), Üsküdar 

Atik/Eski Valide(1577-1583), Üs-

küdar Şemsi Paşa(1580), Topha-

ne Kılıç Ali Paşa(1580) ve Mani-

sa Muradiye Külliyesi(1583-1585) 

gibi Mimar Sinan’ın inşa etti-

ği külliyelerdeki câmiler bu dö-

nemin önemli câmileridir. Ayrı-

ca, İstanbul Firuz Ağa(1494), Di-

yarbakır Fatih Paşa(1516-1520), 

Eminönü Rüstem Paşa(1561) Er-

zurum Lala Mustafa Paşa(1562), 

Diyarbakır Behram Paşa(1564-

1572), Konya Selimiye(1566), 

Tokat Ali Paşa(1581), Kayse-

ri Kurşunlu(1581), Sultan Ah-

met(1610-1617), Eminönü Yeni/

Valide(1598-1663) ve Safran-

bolu Köprülü Mehmed Paşa 

Câmii(1661) gibi daha pek câmi 

de bu döneme ait belirtilmesi ge-

reken önemli câmilerdir.

58

  

Lale Devri’yle birlikte başlayan 

Batı etkileri giderek artmış ve 

XVIII. yüzyılın ikinci yarısından 

sonra Osmanlı sanatı ve mimari-

si Barok ve Rokoko üsluplarının 

etkisi altına girmiştir. Barok tesi-

rinin kuvvetle hissedildiği ilk bü-

yük ve önemli eser İstanbul Nur-u 

Osmaniye Câmii(1748-1755)’dir. 

Câminin harim kısmı ve kubbe ile 

örtülü kübik kütlesi Osmanlı mi-

marisinin geleneksel özelliklerini 

taşımakla birlikte, avlunun oval 

şekli klasik formdan ayrılarak 

Batı etkisini açıkça göstermekte-

dir. Ayrıca, kıvrık yuvarlak kemer-

ler, oval pencereler, S biçimindeki 

payandalar, zengin profiller, kor-

nişler, kapı girişlerindeki soyut 

motifler, C ve S kıvrımları bu et-

kinin önemli göstergeleridir. Üs-

küdar Ayazma Câmii(1757-1760) 

ile Lale Câmii(1749-1763)’nde ise 

Barok tesirler mimarîden ziya-

de daha çok ayrıntılarda ve tez-

yinatta kendini belli etmektedir. 

Câmi mimarisindeki Barok tesir-

ler biraz azalarak da olsa İstan-

bul dışında inşâ edilen Aydın Ci-

hanoğlu(1756), Yozgat Çapa-

noğlu(1777-1779) ve Safranbo-

lu İzzet Mehmet Paşa(1796) gibi 

câmilerde de görülmektedir.

59

  İs-

tanbul Selimiye(1805) ve Nusre-

tiye(1822-1826) câmilerinde Ba-

rok ve Ampir Üslubu’nun tesiri 

birlikte görülürken, Dolmabah-

çe(1853), Ortaköy(1854), Kağıt-

hane(1863-1864), İzmir Keme-

raltı(1812), Konya Aziziye(1867) 

ve Kütahya Ulu(XIX.yüzyıl sonu) 

câmilerinde ise Ampir Üslubu 

kendini daha kuvvetli bir şekil-

de belli etmektedir.

60

  XIX.yüzyı-

lın sonlarında, yabancı mimarlar 

ve ustalar tarafından icra edilen 

mimarî anlayış, Osmanlı toplu-

munda ve yerli mimarlarda ciddi 

bir tepki yaratarak, mimarîde ye-

niden Klasik Türk Üslubu’na dön-

me gayretlerini doğurmuştur. 

Neo Klasik Türk Üslubu olarak ad-

landırılan ve 1930’larda son bu-

lan bu akımın öncüleri Vedat Tek 

ve Kemalettin Bey gibi mimar-

lar olmuştur.

61

  İstanbul Yeşilköy 

Mecidiye Câmii(1909) ile Bebek 

Câmii(1913) bu üslupta inşâ edi-

len câmiler arasında yer alan ör-

neklerdendir.