AHİ

EVRAN

AKTÜEL 

21

* Bu makale, “An Introduction to The Birth 

And Development of Mosque Architecture in  

Islamic Art”, Euro Agenda(Avrupa Günlüğü), 

Yıl/Jahr: 6, Sayı/Heft: 10, Nr: 2/2007, p. 301-

311’de yayınladığımız makalenin Türkçesi ve 

yeniden gözden geçirilmiş hâlidir. 

** Ankara Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Türk 

İslam Sanatları Tarihi Anabilim Dalı Öğretim 

Üyesi.

1 Raşit Küçük, “Saadet Asrında Cami”, Cami 

Yazıları, Ankara 2012, s. 11. 

2 Jons Pedersen, “Mescid”, İslâm Ansiklopedesi, 

Cilt: 8, İstanbul 1971, s. 1.

3 Firûzâbâdî, Tertîbü’l Kâmûs el-Muhiît, Cilt: 2, 

Mısır 1970, s. 521.

4 Şemseddin Sâmi, Kâmûs-i Türkî, İstanbul 

1989, s. 1341.

5 İbn Manzûr, Lisanü’l-Arab, Cilt: 3, Beyrut, 

Tarihsiz, s. 204.

6 Tekil olarak altı yerde: Arâf: 29, 31; Tevbe: 

107, 108; İsrâ: 7; Kehf: 21.

7 Çoğul olarak dört yerde: Bakara: 114, 187; 

Hac: 40; Cin: 18.

8 İsim tamlaması olarak on altı yerde: Tevbe: 7, 

17, 18, 19; Bakara: 144, 149, 150, 191, 196, 217; 

Mâide: 2; Enfâl: 34; İsrâ: 1; Hâc: 25; Fetih: 25, 27.

9 Kehf: 21.

10 Muhammed Hamidullah, İslâm 

Müesseselerine Giriş, (Ter: İhsan Süreye Sırma), 

İstanbul 1984, 46, 47.

11 İbn Manzûr, a.g.e., s 205.

12 Bkz. Câhid Baltacı, “İslâm Medeniyetinde 

Câmi”, M.Ü.İlâhiyat Fakültesi Dergisi, Sayı: 3, 

İstanbul 1985, s. 225.

13 Hüseyin Kâzım Kadri, Türk Lügatı, Cilt: 2, 

İstanbul 1928, s. 321. 

14 Yılmaz Can ve Recep Gün, Ana Hatlarıyla 

Türk İslam Sanatları ve Estetiği, Samsun 2005, 

s. 48.

15 Bkz. Can ve Gün, a.g.e., s. 48.

16 Buhari, Mevakıtu’s-Salat, Bab:1, C.1, İstanbul 

Tarihsiz, s. 132; Mehmed Mevkufati, Mülteka 

Tercümesi Mevkufat, (Sadeleştiren: Ahmed 

Davudoğlu, Yayına hazırlayanlar: Şevket Gürel-

Zülkarneyn Tatlılı), C.1, İstanbul 1980, s.101; 

Molla Hüsrev, Gurer v Dürer Tercümesi, (Çev: 

Arif Erkan), C. 1, İstanbul 1979, s. 95-96.

17 Buhari, Ezan,Bab: 30, C.1, İstanbul Tarihsiz, 

s.158. 

18 Cuma Suresi Ayet: 9; Buhari, Cumua, Bab:1, 

2, C.1, İstanbul Tarihsiz, s. 211; Molla Hüsrev, 

a.g.e, s. 242; Mehmed Mevkufati, a.g.e, s. 254-

256.

19 Buhari, İdeyn, Bab: 6, 7, 8, C. 2, İstanbul 

Tarihsiz, s. 4-5; Mehmed Mevkufati, a.g.e., s. 

264-272; Molla Hüsrev, a.g.e., s. 249-252.

20 Bkz. Nusret Çam, İslamda Sanat Sanatta 

İslam,  2. Baskı,  Ankara 1997, s. 82-83.

21 Âl-i İmrân: 96, 97.

22 Bkz. Muhammed Hamidullah, a.g.e., s. 59, 

61, 63-65; Baltacı, a.g.m., s. 227; Pedersen, 

a.g.m., s. 5.

23 Bkz. el-Belâzurî, Fütûhu’l-Büldân, (Çev: 

Mustafa Fayda), Ankara 1987, s. 1-5; İbn Hişâm, 

es-Sîretü’n-Nebeviyye, I-II, Mısır 1955, s. 494, 

498; Semhûdî, Vefâ el-Vefâ bi Ahbâr-ı Dâr-ı 

Mustafa, Mısır, 1326, s. 178-181; İbn Seyyidü’n-

Nâs, Uyûnü’l-Eser, Kahire 1356, s. 193; M. 

Asım Köksal, İslâm Tarihi, Cilt: 8-9, İstanbıl 

1987, s. 9-10; Pedersen, a.g.m., s. 4; . Ahmet 

Güner, “Asr-ı Saadet’te Mescidler/Camiler ve 

Fonksiyonları”, Bütün Yönleriyle Asr-ı Saadet’te 

İslam, (Ed: Vecdi Akyüz), Cilt: 4, İstanbul  1995, 

s.164-174.

24 Bkz. El-Mesûdî, a.g.e., s. 286; İbn Seyyidü’n-

Nâs, a.g.e., s. 194; el-Belâzurî, a. g.e., s. 5; el-

Halebî, İnsân el-Uyûn, Kahire 1292, s. 78.

25 Baltacı, a.g.m., s. 227; Köksal, a.g.e., Cilt: 

1, s. 117; İbrahim Numan, “Dini İctimâî 

Müesseselerimizin Doğuşunda ve Mimarî 

Tekâmülüne Mescid-i Nebevî’nin Tesirleri”, 

Kubbealtı Akademi Mecmuası, Yıl: 11, Sayı: 3, 

Temmuz 1982, s. 38. 

26 Muhammed Hamidullah, a.g.e., s. 59-64.

27 Muhammed Hamidullah , a.g..e., s. 54, 55.

28 Bkz. Numan, a.g.m., s. 39.

29 Mescid-i Nebevî ile ilgili geniş bilgi için 

şu eserlere bkz. KAC Creswell, Early Muslim 

Architecture, Cilt: 1, p. 2,3, 5, 6, 7, 8; H.H. 

Kemâlî Söylemezoğlu, İslâm Dini İlk Câmiler ve 

Osmanlı Câmileri, İstanbul 1955, s. 19, 22, 24, 

26-27; Çam, a.g.e., s. 164-173.Köksal, a.g.e., s. 

136-140. 

30 Ekrem Hakkı Ayverdi, “Câmilerde İlk Saf 

ve Geniş Saf Hakkında”, Kubbealtı Akademi 

Mecmuâsı, Yıl: 11, Sayı: 2, Nisan 1982, s. 9.

31 Çam, a.g.e., s. 172.

32 Bkz. Creswell, K.A.C, A Short Account 

of Early Muslim Architecture, (Revised and 

supplemented by James W. Allan), Cairo 1989,  

p. 9-10.

33 Bkz. Can ve Gün, a.g.e., s.49-60.

34 Can ve Gün, a.g.e., s.61.

35 Creswell, A Short Account of.., p.46-82, 

315-330, 218-221; Suut Kemal Yetkin, İslam 

Mimarisi, Ankara 1965, s. 9-17.

36 Bkz. Creswell, A Short Account of ..., p. 292-

302; Yetkin, a.g.e, s. 34-39; Can ve Gün, a.g.e., 

s. 60-67.

37 Bkz. Can ve Gün a.g.e., s.74.

38 Bkz. Creswell, A Short Account of, p. 359-

365; Yetkin, a.g.e., s. 54-55; L. Golombek, 

“Abbasid mosque at Balkh”, Oriental Art n.s.xv, 

no.3 (1969), p. 173-189.

39 Creswell, A Short Account of, p. 348-351, 

367-370; Yetkin, a.g.e., s. 56, 59-60.

40 Creswell, A Short Account of., s. 391-406; 

Yetkin, a.g.e., s.56-59.

41 Bkz. Can ve Gün, a.g.e., s. 84.

42 Bkz. Yetkin, a.g.e., s. 69-75.

43 Karahanlı câmileri hakkında geniş bilgi için 

bkz. Mustafa Cezar, Anadolu Öncesi Türklerde 

Şehir ve Mimarlık, İstanbul 1977, s. 144-163; 

Oktay Aslanapa, Türk Sanatı, I-II, İstanbul 1984, 

s. 19-24; İbrahim Çeşmeli, Antik Çağdan XIII. 

Yüzyıla Kadar Orta Asya ve Karahanlı Dönemi 

Mimarisi, 2. Baskı, İstanbul 2007, 65-103; İ. 

Çeşmeli, “Orta Asya’da Bir Ortaçağ Yapısı Olan 

Diggaran Camisi”, Sanat Tarihi Yıllığı, XVI, 2003, 

s. 25-59; İ. Çeşmeli, “Orta Asya’da Eksentrik Bir 

Yapı: Mağak-ı Attari Camii”, Arkeoloji ve Sanat, 

118, 2005, s. 76-85.

44 Gazneli câmileri hakkında bkz. Yetkin, 

a.g.e., s. 84; Aslanapa, a.g.e., s.37-40.

45 Bkz. Erıc Shroeder, “The Seljuq Period”, A 

Survey of Persıan Art, London and New York, 

1939, page: 981-986; 990-997, 1004-1009; 

Yetkin, a.g.e., s. 88-90; Aslanapa, a.g.e., s. 49-

62; Cezar, a.g.e., s. 346-368;Can ve Gün, a.g.e., 

s.107-110.

46 Ara Altun, Ortaçağ Türk Mimarîsinin 

Anahatları İçin Bir Özet, İstanbul 1988, s. 74, 75, 

47 Bkz. Aslanapa, a.g.e. Cilt:.II, s. 1-7. 

48 Bkz. Aslanapa, a.g.e., s. 8-18; Ara Altun, 

Anadolu’da Artuklu Devri Türk Mimarisinin 

Gelişmesi, İstanbul 1978.

49 Bkz. Aslanapa, a.g.e., s. 19-24.

50 Bkz. Doğan Kuban, Selçuklu Çağında 

Anadolu Sanatı, İstanbul 2002, s. 128-144; 

Aslanapa, a.g.e., s 25-27.

51 Bkz. Aslanapa, a.g.e., s.38-65; Kurt Erdmann, 

“XIII. Yüzyıl Anadolu Camilerinin Özel Durumu”, 

Milletlerarası Birinci Türk Sanatları Kongresi, 

Ankara 1962, s. 144-151; Rabia Özakın, “XIII. 

Yüzyıl Anadolu Selçuklu Cami Mimarisinde 

Gelişim ve Beylikler Dönemine Etkileri”, Türkler 

Ansiplopedisi, Cilt: 7, Aralık 2002, Ankara, s. 

865-871.

52 Bkz. Aslanapa, a.g.e., s. 72-79.

53 Bkz. Murat Katoğlu, “13. Yüzyıl Konyasında 

Bir Cami Grubunun Plan Tipi ve “Son Cemaat 

Yeri”,  Türk Etnoğrafya Dergisi, IX, 1966, s. 

81-100; Sadi Dilaver, “Anadolu’da Tek Kubbeli 

Selçuklu Mescitlerinin Mimarlık Tarihi 

Yönünden Önemi”, Sanat Tarihi Yıllığı, IV, 

İstanbul 1971, s. 18-27.

54 Bkz. Hakkı Acun, Manisa’da Türk Devri 

Yapıları, Ankara 1999, s. 32-66.

55 Beylikler dönemi câmileri hakkında geniş 

bilgi için bkz. Gönül Öney, Beylikler Devri 

Sanatı XIV.-XV. Yüzyıl(1300-1453), Ankara 1989, 

s. 3-17.

56 Fazla bilgi için bkz. Hakkı Acun, “Erken 

Devir Osmanlı Mimarîsi”, Osmanlı, 10, Kültür 

ve Sanat, (Edi:Güler Eren),  Ankara 1999, s. 

137-144; Haluk Karamağaralı, “Türk Cami 

Mimarisinde Mekan Gelişmesi ve Ayasofya 

Meselesi”, 100 Yaşında Bir Osmanlı Ekrem Hakkı 

Ayverdi ve Osmanlı Mimarisi Sempozyum 4 

Aralık 1999, Ankara, (Yayına Hazırlayan: Ayşe 

Yıldız Topuz), Ankara 2002, s. 83-108.

57 Bkz.  Can ve Gün, a.g.e., s. 183-194.

58 Geniş bilgi için bkz. Abdüsselâm Uluçam, 

“Klasik Dönem Osmanlı Mimarîsi”, Osmanlı, 10, 

Kültür ve Sanat, (Edi:Güler Eren),  Ankara 1999, 

s. 163-178.

59 Barok câmilerle ilgili geniş bilgi için bkz. 

Betül Bakır, “XVIII. Yüzyılda Türk Baroku 

Camiler”, Osmanlı, 10, Kültür ve Sanat, 

(Edi:Güler Eren),  Ankara 1999, s. 265-275.

60 Batılılaşma dönemi câmileri hakkında fazla 

bilgi için bkz. Rüçhan Arık, “Batılılaşma Dönemi 

Anadolu Türk Mimarisine Bir Bakış”, Osmanlı, 

10, Kültür ve Sanat, (Edi:Güler Eren),  Ankara 

1999, s. 247-257.

61 Can ve Gün, a.g.e., s. 195-197; ayrıca 

geniş bilgi için bkz.Nurcan İnci Fırat, “XX. 

Yüzyıl Başlarında Görülen Osmanlı Mimarisi”, 

Osmanlı, 10, Kültür ve Sanat, (Edi:Güler Eren),  

Ankara 1999, s. 287-297.

Dipnotlar